دسته بندي : بارداري و زايمان ،
فراموشي در دوران بارداري چه علتي دارد؟

فراموشي در دوران بارداري چه علتي دارد؟

بخش بارداري و زايمان : فراموشی در بارداری هم کاملاً طبیعی است و هم بسیار شایع است اما ما مي خواهيم بدانيم فراموشي در دوران بارداري چه علتي دارد و چگونه مي توانيم فراموشي را کاهش دهيم . . . .

مجله ياس تنها : مغز بارداری اصطلاحی است که برای کاهش حافظه در بارداری به کار می رود. همان طور که می دانید عوارض مختلفی در طول بارداری ایجاد می شود که عدم تمرکز نیز یکی از این عوارض می باشد و باعث می شود شما مامان عزیز برخی مسائل را به راحتی فراموش کنید؛ مثلا شماره تلفنی که قبلا حفظ بوده اید را یادتان نمی آید یا یادتان می رود اجاق گاز را خاموش کنید. در این مورد باید حتما با همسرتان صحبت کنید تا خطری برای شما ایجاد نشود.

* چه عواملی باعث پدیده فراموشی بارداری می شود؟

علت اصلی ایجاد این عارضه تغییرات هورمونی زیاد می باشد. این حالت بخصوص در سه ماهه اول و سوم که شما کسل و خسته می شوید بیشتر ایجاد می شود. در این زمان ها انرژی شما خیلی زود کاهش پیدا می کند و به همین دلیل میزان تمرکزتان نیز کم می شود که کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که مغز شما در دوران بارداری عملکرد متفاوتی دارد و موارد عاطفی که در بارداری ایجاد می شود تاثیر مستقیمی روی این عملکرد دارد. حتی حجم سلول های مغزی شما در سه ماهه سوم بارداری کاهش پیدا می کند. خوشبختانه چند ماه بعد از زایمان این عارضه برطرف شده و مانند قبل می توانید همه چیز را به ذهن بسپارید.

* آیا فراموشی در بارداری طبیعی است؟

فراموشی در بارداری هم کاملاً طبیعی است و هم بسیار شایع است. حتی اگر خودتان را به مهارت های چند وظیفه ای اصلی یا توانایی خود در سازماندهی مجهز کنید، باز هم ممکن است در تمرکز یا یادآوری مسائل کوچک مثل کلیدهای اتومبیل خود با مشکل روبرو شوید.

* چه کاری می توانید برای درمان فراموشی در بارداری انجام دهید؟

با انجام توصیه های زیر بهتر می توانید این عارضه بارداری را کنترل و مدیریت نمایید:

- یک نفس عمیق بکشید. سعی کنید زیاد به خودتان سخت نگیرید. استرس فقط مغز بارداری شما را بیشتر می کند.

- موارد مهم را یادداشت کنید. اگر لازم است چیزی به خاطر بسپارید مانند خرید مواد غذایی، تماس تلفنی و ... آن ها را به همراه زمان انجام، یادداشت کنید. در قسمت های مختلف مانند حمام، کیف پول، ماشین و ... دفترچه یادداشت گذاشته و کارهای مهمی که باید انجام دهید را در آن ها یادداشت نمایید.

- به تکنولوژی اعتماد کنید. می توانید از تقویم گوشی خود کمک بگیرید تا همه برنامه های روزانه شما را یادآوری کند.

- از دیگران کمک بگیرید. با واگذاری برخی کارها به دیگران تعداد مواردی را که باید به خاطر بسپارید کاهش دهید. در صورت امکان، از کسانی که باردار نیستند کمک بگیرید تا به عنوان سیستم پشتیبان شما عمل کنند.

- شوخ طبعی داشته باشید. بگذارید خودتان راجع به این مرحله سر به هوایی بخندید و شریک زندگی خود را نیز به این کار تشویق کنید. چه کسی اهمیت می دهد اگر گوشی خود را در کمد خود بگذارید و ساعت ها به دنبال آن بگردید و یا یادتان برود که عینکتان را روی سرتان گذاشته اید و به دنبالش بگردید؟

- مواد دارای کولین را مصرف کنید. این ماده معدنی عنصر سازنده یک ماده شیمیایی در مغز است که به نام استیل کولین برای حافظه ایجاد می شود. محققان بر این باورند که خوردن مقدار زیاد غذاهای غنی از کولین در دوران بارداری ممکن است به تقویت عملکرد مغز و کودک شما کمک کند.

- امگا 3 بخورید. غذاهای غنی از امگا 3 از جمله ماهی های کم جیوه مانند ماهی آزاد و گردو ماده مغذی دیگری است که باعث حفظ سلامت مغز شما و رشد بهتر کودک می شود.

- خود را از قبل آماده کنید. در بارداری با هرچیزی که از قبل خودتان را برایش آماده کرده باشید بهتر کنار می آیید. انتظار داشته باشید که در طی هفته های اول تا چند ماه پس از زایمان، حواس پرتی برای شما اتفاق بیفتد. خستگی پس از زایمان نیز ممکن است جای تغییر هورمون ها را به عنوان عامل اصلی فراموشی بگیرد، اما این مسئله نیز بعد از مدتی که بهبود یافتید حل می شود.

* کلام آخر

همان طور که گفتیم فراموشی کوتاه مدت یا حواس پرتی در بارداری کاملا رایج و طبیعی است و نباید نگران آن باشید. تنها از دیگران بخصوص همسرتان بخواهید که این امر را درک کرده و در مدیریت آن به شما کمک کنند. همچنین به یاد داشته باشید که به هیچ وجه نباید از داروهای تقویت حافظه در این دوران بخصوص بدون مشورت با پزشک استفاده نمایید.

منبع : اوما