دسته بندي : بارداري و زايمان ،
نوشيدني هاي مناسب براي دوران بارداري / زنان باردار بخوانند

نوشيدني هاي مناسب براي دوران بارداري

بخش بادراري و زايمان : این نوشیدنی ها برای خوردن بی خطر و بی ضرر هستند، زیرا آنها را در خانه درست می کنید، و شما از مواد تشکیل دهنده آنها اطلاع دارید. . . ..

مجله ياس تنها : بیشتر زنان برای ادامه بارداری به ۳۰۰ کالری اضافی در روز نیاز دارند. افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، ممکن است به کمتر از آن نیاز داشته باشند.

* ممکن است این کالری های اضافی را از رژیم غذایی سالم که شامل میوه و سبزیجات است، دریافت کنید. علاوه بر آنها، باید با مصرف کافی مایعات، هیدراته بدن خود را حفظ کنید. در اینجا، نی نی نما لیستی از نوشیدنی های انرژی زای خانگی را که در دوران بارداری می توانید مصرف کنید، به شما ارائه می دهد.

* ما همچنین به شما می گوییم که چرا باید از نوشیدنی های آماده انرژی زای موجود در مارک های مختلف (شرکتی) خودداری کنید.


۱۲ نوشیدنی انرژی زای خانگی که می توانید در دوران بارداری مصرف کنید

* این نوشیدنی ها برای خوردن بی خطر و بی ضرر هستند، زیرا آنها را در خانه درست می کنید، و شما از مواد تشکیل دهنده آنها اطلاع دارید. آنها همچنین حس چشایی شما را  نیز راضی نگه میدارند.
۱٫ آب

برای هر کالری مصرفی به ۱ تا ۱٫۵ میلی لیتر آب نیاز داریم. این بدان معناست که افزایش کالری در سه ماهه دوم و سوم، نیاز آب را افزایش می دهد. آب:

    از کمبود آب و خستگی جلوگیری می کند.
    به کاهش علائم سردرد و حالت تهوع کمک می کند.
    خطر عفونت ادراری در دوران بارداری را کاهش می دهد. در شکل گیری مایع آمنیوتیک کمک می کند. سلولهای خون را سالم نگه می دارد.

۲٫ آب لیمو

آب آغشته به لیمو شما را هیدراته نگه می دارد و الکترولیت را در بدن تکمیل می کند. آب لیمو:

    سرشار از وستانین C است. ویتامین C به بدن کمک می کند تا آهن را برای تشکیل RBC بهتر جذب کند.
    بi مقابله با بیماری صبحگاهی کمک می کند. برای تسکین بهتر می توان آن را با نعنا و زنجبیل مصرف کرد.
    فشار خون را کنترل می کند.

۳٫ آب نارگیل

آب نارگیل نوشیدنی ایزوتونیک طبیعی است. آب نارگیل:

    سرشار از الکترولیت، پتاسیم، کلرید و منیزیم است.
    منبع عالی کلسیم، فیبر غذایی، منگنز، ریبوفلاوین و ویتامین C است.
    از کمبود آب بدن جلوگیری می کند و نمک موجود در بدن را بازیابی می کند.
    به کاهش فشار خون کمک میکند.

۴٫ آب دوغ

خنک کننده طبیعی سرشار از کلسیم است. در تابستان گرم، این نوشیدنی انرژی زا شما را هیدراته نگه می دارد. آب دوغ:

    شامل باکتری های پروبیوتیکی است که به حفظ سیستم گوارشی سالم کمک می کند.
    در کاهش مشکلات معده ناشی از بارداری کمک می کند.

۵٫ آب میوه های تازه فشرده شده

آب میوه های تازه را بلافاصله پس از تهیه آنها مصرف کنید (بخورید). میوه ها را قبل از تهیه آب میوه بشویید. زنان باردار در حالت ایده آل باید آب میوه های پاستوریزه بنوشند.

    آب میوه های تازه سرشار از ویتامین C، پتاسیم، آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی و ریز مغذی های اساسی مانند فولات هستند.
    آنها به حفظ تعادل مایعات و الکترولیت ها در بدن شما کمک می کنند. از آب میوه های بسته بندی شده خودداری کنید، زیرا آنها حاوی طعم های مصنوعی، مواد نگهدارنده اضافه شده و قند زیاد هستند.
    آب میوه های تازه مانند انار به شما کمک می کند تا از عوارض حاملگی مانند پره اکلامپسی (پره اکلامپسی یک عارضه بارداری است که با فشار خون بالا همراه است) جلوگیری کنید.

با مخلوط کردن میوه های فصلی مانند هندوانه، خربزه و لیمو شیرین، یک آب میوه مخلوط درست کنید تا بتوانید از مزایای آن میوه ها بهره مند شوید. با این حال، آنها را بدون اضافه کردن شکر یا نمک بنوشید. همچنین به یاد داشته باشید که میوه ها همیشه انتخاب بهتری نسبت به آب میوه ها هستند.


۶٫ چای گیاهی

روز را با چای گیاهی شروع کنید، زیرا فاقد کافئین است. می توانید هر یک از چای های گیاهی زیر را استفاده و دنبال کنید:

    چای روبیبوس (چای قرمز) سرشار از آنتی اکسیدان ها است.
    طرز تهیه: یک قاشق چایخوری برگهای روئیبوس را درون یک قوری بجوشانید. آن را به مدت سه تا پنج دقیقه دم کنید، صاف کنید و از چای آن لذت ببرید.
    چای نعناع علائم بیماری صبحگاهی را کاهش می دهد.
    طرز تهیه: برگهای نعناع تازه را در آب جوش قرار دهید. دو دقیقه چای را دم کنید و نعنا و شیرین کننده را به آن اضافه کنید تا طعم دار شود. چای آماده نوشیدن است.
    چای برگ تمشک انقباضات در هنگام زایمان را تنظیم می کند.
    طرز تهیه: یک قاشق چایخوری برگ تمشک قرمز را برداشته و یک فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. آن را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم کنید، صاف کنید و بنوشید.

لیستی از نوشیدنی های انرژی زای خانگی که در دوران بارداری می توانید مصرف کنید


۷٫ آب سبزیجات

بلافاصله بعد از تهیه آنها، آب میوه ها را تازه بنوشید و برای بعدا آنرا نگهداری نکنید. آب میوه های تازه سبزیجات به بر آورده شدن روزانه مواد مغذی شما در دوران بارداری کمک می کند.

    آنها سرشار از مواد مغذی حیاتی هستند و مقدار (دوز) خوبی از فیبر را نشان می دهند.
    آنها منبع خوبی از اسید فولیک هستند که به جلوگیری از نقص لوله عصبی در کودک شما کمک می کند.
    آب هویج سرشار از بتاکاروتن (یک رنگدانه قرمز به رنگ نارنجی است که در گیاهان و میوه ها به خصوص هویج و سبزیجات رنگارنگ یافت می شود.) است که به پیشرفت بینایی کودک، ساخت سلول ها و بافت های بدن و عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند.
    سبزیجات ترد مانند اسفناج، کلم بروکلی و کلم سرشار از پروتئین و اسید فولیک هستند.

مانند میوه ها، سبزیجات خوراکی به عنوان مواد جامد بهتر از آب میوه هستند.
۸٫ نوشیدنی های لبنی

شیر یا محصولات شیری غیر لبنی منبع ویتامین B12، کلسیم و پروتئین است و آن را به عنوان یک نوشیدنی ضروری در دوران بارداری تبدیل می کند. ممکن است ماست تازه شیرین شده (لاسی) یا شیر خامه ای سرد را بنوشید، که به شما کمک می کند بدن شما خنک شود.
۹٫ آب چیا (گیاه گلدار در خانواده نعناع)

نوشیدنی جایگزین مناسبی برای نوشیدنی های کافئین دار است. سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین ها و آنتی اکسیدان ها است.
طرز تهیه:

    مقداری دانه چیا را در یک شیشه آب خیس کنید و خوب هم بزنید.
    ده دقیقه آن را بگذارید تا دانه ها قوام بیاییند.
    آب لیمو ترش تازه را به مزه اضافه کنید.

۱۰٫ اسموتی

اسموتی ها خوردن میوه را آسان می کنند، مخصوصاً اگر میوه را دوست ندارید. آنها را برای صبحانه یا به عنوان میان وعده درست کنید و با مخلوط کردن اسفناج یا کلم آن را تا کنید و چند عدد آجیل یا دانه اضافه کنید.

    اسموتی های میوه ای دارای کلسیم، پروتئین و فیبر هستند که برای تغذیه بدن در دوران بارداری ضروری هستند.
    می توانید اسموتی را با میوه هایی مانند موز، چیکو، توت فرنگی و انبه تهیه کنید یا می توانید اسموتی های سبز همراه با اسفناج را انتخاب کنید.

۱۱٫ چای یخ زده

آن را به مقدار محدود -یک فنجان در روز- بخورید، زیرا حاوی کافئین است.
طرز تهیه:

    یک چای کیسه ای را درون قوری قرار دهید. دو فنجان آب جوش را اضافه کرده و به مدت سه تا پنج دقیقه آن را دم کنید. چای کیسه ای را خارج کنید و مقداری شکر به آن اضافه کنید تا از نوشیدن آن لذت ببرید.
    همچنین می توانید تعداد کمی جوانه نعناع یا یک تکه لیمو را برای طعم دادن به آن اضافه کنید. علاوه بر این، به مهار بیماری صبحگاهی در دوران بارداری کمک می کند.

۱۲٫ نوشیدنی های سنتی

نوشیدنی های گیاهی سنتی زیادی وجود دارد که می توانید در دوران بارداری خود انتخاب کنید. جال جره (دانه نعنا و زیره) و آم پانا (نوشیدنی انبه خام) در ماه های گرم تابستان برای شما بهتر کار می کنند.

    این نوشیدنی ها طعم بی نظیری دارند و به راحتی قابل خوردن هستند.
    خنک کننده های طبیعی، بدن شما را هیدراته نگه می دارد.

برای تهیه این نوشیدنی ها از مواد آلی و تازه استفاده کنید. قبل از تهیه آب میوه یا اسموتی، میوه ها و سبزیجات را به درستی بشویید. قبل از استفاده از آنها برای تهیه این نوشیدنی ها، دست و تمام ظروف خود را بشویید. شکی نیست که شما هنگام تهیه نوشیدنی ها در خانه نهایت دقت را می کنید.

* آیا نوشیدنی های آماده انرژی زا (شرکتی) در دوران بارداری بی خطر هستند؟

نوشیدنی های انرژی زا آماده، حاوی مواد معمول مانند تورین، کافئین، گوارانا، جینسنگ، gingko biloba، ویتامین های گروه B، قند، ال کارنیتین، آنتی اکسیدان ها، کراتین، خار مریم و گلوکورونولاکتون هستند.

    نوشیدنی های انرژی زا حاوی کافئین به مقدار زیادی هستند که می تواند منجر به سقط جنین و وزن کم هنگام تولد شود. کافئین می تواند از جفت عبور کرده و به کودک برسد، که قادر به متابولیزه کردن ترکیب پیچیده نیست. این در الگوهای تنفس و ضربان قلب کودک اختلال ایجاد می کند.
    برای یک زن باردار مبتلا به دیابت بارداری، مقدار زیاد قند موجود در نوشیدنی های انرژی زا می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. همچنین کالری اضافی را به رژیم شما اضافه می کند.
    به طور مشابه، نوشیدنی های انرژی زا دارای مارک حاوی ویتامین ها هستند و می توانند منجر به مصرف بیش از حد ویتامین ها شوند.
    مصرف جینسنگ می تواند مشکلاتی را برای جنین ایجاد کند.

نوشیدنی های خانگی باعث افزایش سطح انرژی شما می شود. با این وجود، باید میزان کالری و کافئین خود را بررسی کنید. کالری اضافی باعث افزایش وزن شما می شود. بنابراین، با پزشک خود صحبت کنید و بدانید که آیا شما به این تقویت کننده های انرژی (بالا بردن انرژی) در دوران بارداری نیاز دارید یا اینکه رژیم متعادل فعلی شما به اندازه کافی برای تأمین نیازهای کالری بارداری شما مناسب است یا خیر.

منبع : ني ني نما