چرا بايد دوران بارداري ورزش کنيم؟ / فوايد ورزش دوران بارداري

مجله ياس تنها شامل مطالب آشپزي،زناشويي،پزشکي،کودک،بارداري مي باشد

چرا بايد دوران بارداري ورزش کنيم؟ / فوايد ورزش دوران بارداري

چرا بايد دوران بارداري ورزش کنيم؟

بخش بارداري و زايمان : ورزش بارداری به تقویت عضلات ناحیه لگن کمک می کند که حین زایمان قوی بودن این عضلات به انقباض راحت‌تر آن‌ها و در نتیجه تسهیل و تسریع روند زایمان و کاهش درد  کمک میکند. .. .

مجله ياس تنها - بخش بارداري

+ مادر مهربونآماده هستی برای سفر به دنیای ورزش بارداری؟

+ از ورزش بارداری و فوایدش چقدر می دونی؟

+ آیا شما هم به ورزش حین بارداری شک دارید و یا از ورزش هنگام بارداری ترس دارید؟

+ آیا تا الان از پزشک خودتون درباره‌ی فواید ورزش بارداری سوال کردید؟

+ آیا تا الان درباره ورزش بارداری مطالعه داشتید و تحقیقات به روز در این باره را مطالعه کردید؟

دیری نگذشته از زمانی که شک و شبهات و ترس‌های فراوانی درباره‌ی ورزش بارداری برای مادران باردار وجود داشت، حتی شاید بتوان گفت این مسئله نزد مادران و تعداد زیادی از پزشکان تابو بشمار میرفت اما با پیشرفت علم و افزایش تحقیقات در این باب و رشد روزافزون علم در داخل و خارج کشور نه تنها این تابو شکسته شده است بلکه ورزش بارداری نزد مادران توسط پزشکان در حال ترویج است که ورزش برای مادران باردارو حتی نوزاد پس از تولد مفید و مثمر ثمر است.

درک رابطه مطلوب بین بارداری و ورزش یکی از مولفه‌های افزایش سواد بارداری نزد مادران و خانواده‌ها می‌باشد.

در این سفر شادزی و نی نی سایت ابهامات شما در رابطه ورزش بارداری برای شما را رفع خواهند کرد و تاریکی‌های ذهن شما را روشن خواهند کرد .

+ آماده‌اید یرای سفر به دنیای ورزش بارداری؟

+ از فواید ورزش حین بارداری شروع کنیم:

ورزش بارداری برای مادر و جنیندر 2 حوزه‌ی روحی،روانی، احساسی وهمچنین حوز‌ه‌ی فیزیکی دارای فایده است.

ورزش با افزایش گردش خون و بهبود توزیع اکسیژن در بدن وهمچنین افزایش ترشح هورمون‌های شادزی بخشی نظیراندروفین در بدن موجب افزایش حس رضایت،اعتماد به نفس و عزت نفس مادر و بهبود خلق و خو و همچنین ثبات روحی بیشتر وی می‌شود. طبیعتاًوضعیت روحی و احساسی مادر در وضعیت روحی و احساسی جنین قبل و بعداز تولد تاثیر بسزایی دارد.

و همچنین اندروفین هورمون شادزی و سرزندگی است که به مادر در افزایش شور ونشاط کمک میکند.

شایان ذکر است که  ورزش بر تعادل و تنظیم ترشح هورمون‌ها کمک میکند که این امر به مادر در مدیریت خود، خلق و خوی‌اش وهمچنین افزایش ثبات روانی اوکمک میکند که این موضوع خود به تعامل میان مادر و جنین پیش از تولد و بصورت توامان پس از تولد و همچنین بطور کلی بر روابط مادر تاثیری بسزا دارد.

اما همانطور که در بالا اشاره کردیم علاوه بر فواید و مزایای روحی و روانی ورزش درحین بارداری، با مزایای جسمی زیادی، نیز مواجه هستیم .

افزایش ضربان قلب علاوه بر تقویت ظرفیت توان هوازی مادر و جنین، منجر به تقویت و سلامت عضله‌ی قلب و همچنین بهبود پمپاژ گردش خون و در نتیجه‌ی بهبود گردش خون، افزایش اکسیژن رسانی به بافت‌های مادر و جنین می‌شود که علاوه بر مزایای فوق  بهمادر و رشد جنینکمک می‌کند ودر نتیجه  بافت‌های سخت نظیر استخوان‌ها و بافت‌های نرم نظیر عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها بهتر تغذیه می شوند و دارای شرایط مطلوب تری خواهند بود.

ورزش حین بارداری به مواردی از قبیل پیشگیری از شل شدن و افتادگی پوست مادر و به حفظ زیبایی و قوام  و کشسانی پوست پس از زایمان کمک میکند.

تعادل بین چربی و عضلات دیگر فایده‌ی مطلوب ورزش حین بارداریست که افزایش چگالی عضلانی و افزایش در صد تارهای عضلانی علاوه بر کمک به پیشگیری از آرتروز و پوکی استخوان به ثبات مفاصل و تراکم استخوانی و افزایش نسبت عضلات به چربی کمک میکند.

همچنین سلامت تاندون‌ها و رباط‌ها از دیگر مزایا برای مادر است، به هرحال با توجه به سبک زندگی مادر و تعداد متعدد مواردی نظیر خم شدن‌ها و بلند کردن مکرر فرزند در طول شبانه روز و زندگی روزمره علاوه بر سیستم استخوانی وعضلانی، رباط‌ها و تاندون‌ها به کرات مورد تحریک قرار می‌گیرندکه در نتیجه خطر آسیب دیدگی بالا رفته و این امر توجه بیشتر به تقویت رباط‌ها و تاندون‌ها را می‌طلبد.

بطور کلی برآیند تحقیقات و صحبت‌های اخیرمان مفید بودن ورزش برای مادر و جنین  را غیر قابل انکار می کند

شما مادر گرامی می‌توانید با تمرین و ورزش پیش از زایمان، تاب و توان و استقامت خود را در برابر خستگی ناشی از بارداری و اضافه وزن بارداری بالا ببرید و زندگی روزمره‌ی خود را راحت‌تر و با آسودگی و طیب خاطر بیشتری سپری کنید .

 از دیگر فایده‌ی بسیار مهم و کاربردی ورزش بارداری که قطعا دغدغه‌ی اکثریت مادران است جلوگیری و پیشگیری از اضافه وزن ناشی از بارداری و کاهش درصد چربی است. امروزه بر کسی ضررهای چاقی و اضافه وزن و همچنین فواید در حد استاندارد نگه داشتن در صد چربی پوشیده نیست.

البته فراموش نکنید تغذیه‌ی جنین و همچنین تغییرات هورمونی زمان بارداری نیازمند و مستلزم افزایش درصد چربی است و این افزایش چربی امری لازم و بدیهی و مفید واقع است.

- دوران بارداری بواسطه‌ی موارد متعدد نظیر اضافه وزن و کاهش فعالیت‌ها و استراحت بیشتر مادر،عضلات مادر دچار کوتاهی و همچنین در برخی دیگر عضلات،کشیدگی و ضعف عضلات خواهند شد که ورزش بارداری به افزایش انعطاف عضلات و دامنه حرکتی مفاصل کمک میکند.

- همین طور این نکته ضروری و گفتنیست که مادر در بارداری به دلیل برآمدگی شکم که با توجه به حضور جنین رخ میدهد و همچنین ضعف عضلات ناحیه مرکزی نقطه ثقل مادر دچار تغییر خواهد شد که ورزش کمک به تقویت و قوی شدن عضلات ناحیه مرکزی شده که خود به حفظ بیشتر مرکز ثقلدر ناحیه ی مطلوب کمک میکند.

+ بار دیگر و بطور خلاصه فهرست وار مزایای ورزش بارداری را با هم مرور میکنیم :

افزایش سوخت و ساز و متابولیسم و افزایش گردش انرژی

تقویت عضلات ثبات دهنده‌ی مفاصل که به ثبات مفاصل و جلوگیری از آسیب پیشگیری میکند.

بهبود خواب در نتیجه‌ی  رفع خستگی ناشی از ورزش و همچنین تنظیم هورمون‌ها

افزایش تعادل بر اثر بهبود حس عمقی و تقویت گیرنده‌های عضلات و کمک به پیشگیری از افتادگی

کمک به پیشگیری از عوارض احتمالی بارداری در حین و پس از زایمان‌، عوارضی نظیر احتمال ابتلا به دیابت، فشار خون، پوکی استخوان، افزایش وزن، سندروم متابولیک و آسیب‌های فیزیکی ناشی از سبک زندگی و ...

ورزش بارداری به تقویت عضلات ناحیه لگن کمک می کند که حین زایمان قوی بودن این عضلات به انقباض راحت‌تر آن‌ها و در نتیجه تسهیل و تسریع روند زایمان و کاهش درد  کمک میکند.

ورزش بارداریبا توجه به بالا بردن ظرفیت تنفسی و تعداد دم و بازدم عضله‌ی دیافراگم را قوی کرده  که این مسئله به بهبود کیفیت تنفس منجر می‌شود.

ورزش بارداری نه تنها پیشنهاد شادزی بلکه توصیه‌ی پزشکان متخصص می‌باشد و انجام ورزش‌های کم خطری نظیر یوگا و پیلاتس در کنار پیاده‌روی علاوه بر مزایای فیزیکی دارای مزیت‌های روحی، روانی،احساسی و آرامش‌بخش می‌باشند و همچنین علاوه بر امنیت بالای این ورزش‌ها، تنوع بهینه‌ تمرینات مختلف و کارکرد متنوع  آن‌ها نظیر افزایش انعطاف و باز کردن مفاصل به‌ویژه مفصل  لگن و تمرینات مخصوص تعادل و تمرینات مقاومتی مناسب عضلات و همچنین کارکر مناسب بر سیستم قلبی عروقی است.

در آخر بايد بگوييم که حتما ورزش در دوران بارداري بايد زير نظر پزشک انجام شود

منبع: ني ني سايت  ninisite.com

پايان

توجه : کپي برداري از اين مطلب با ذکر نام و آدرس سايت مجاز است.

مطالب مرتبط با پست جاري