طرز تهيه تاهيني در خانه

مجله ياس تنها شامل مطالب آشپزي،زناشويي،پزشکي،کودک،بارداري مي باشد

طرز تهيه تاهيني در خانه


12:5 , دوشنبه 29 شهريور 1400

طرز تهيه تاهيني در خانه

طرز تهيه تاهيني در خانه

ما قصد داريم تا هر روز با يک آموزش آشپزي جديد در خدمت شما خانم هاي عزيز باشيم امروز هم با آموزش تهيه تاهيني در خدمت شما هستيم

تاهینی چیست؟

تاهینی ( به انگلیسی : Tahini ) در ایران به نام ارده شناخته می شود که از کنجد گرفته می شود و حالتی روان و غلیظ دارد. تاهینی یا ارده کنجد یکی از مواد غذایی اصلی در منطقه خاورمیانه و مدیترانه است.

 

کاربرد اصلی و شناخته شده تاهینی در دنیا برای تهیه هوموس یا حمص ( به انگلیسی : Hummus ) است که سس یا پیش غذای معروف عربی و لبنانی است و به عنوان یک پیش غذای مدیترانه ای در دنیا شناخته می شود.

 

تاهینی یا ارده یک ماده غذایی بسیار پرکالری و البته بسیار مقوی به خصوص برای کودکان است از نظر طب سنتی مصرف ارده عسل و ارده شیره در وعده صبحانه برای کودکان به رشد جسمی و مغزی آن ها کمک کرده و در صورتی که کودکی ضعیف و لاغر داشته باشید به وزن گیری بهتر او کمک کرده و انرژی مورد نیاز روزانه اش را تامین میکند. مصرف ارده به خصوص در دوران امتحانات برای افزایش و بهینه شده فعالیت فکری کودکان توصیه می شود.

 

از نظر طب سنتی مصرف ارده در بزرگسالان مانع از سردی مغز  می شود و در نتیجه از  بیماری های مربوط به حافظه از جمله آلزایمر و اختلالات شناختی پیشگیری می کند.

تاهینی یا ارده 
مواد لازم تاهینی یا ارده  
دانه کنجد سیاه     500 گرم
 روغن کنجد      2 قاشق غذاخوری
 نمک اختیاری     1/8 قاشق غذاخوری

 
طرز تهیه تاهینی یا ارده

برای تهیه تاهینی در خانه فقط نیاز به دانه کنجد و روغن کنجد تست شده دارید.

دانه های کنجد را در تابه ای روی حرارت قرار دهید و حدود 5 دقیقه تفت دهید و هر از گاهی با قاشق چوبی هم بزنید تا رنگشتان کمی قهوه ای شود.

یا این که میتوانید فر را با دمای 350 درجه فارنهایت گرم کنید و دانه های کنجد را کف سینی فر پهن کنید و به مدت 5 دقیقه در فر بگذارید و یکی دو بار کنجدها را زیر و رو کنید تا کاملا تست شوند.

 

دانه کنجد را کناری بگذارید تا کاملا خنک شود سپس در غذاساز ریخته و 2 – 3 دقیقه هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند.

2 قاشق غذاخوری روغن کنجد به غذاساز اضافه کنید و 2 دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید تا کاملا کنجدها به روغن بیوفتند.

 

مقدار غلظت تاهینی را میتوانید با اضافه کردن بیشتر روغن تنظیم کنید.

تاهینی را می توانید به مدت 1 ماه در ظرف شیشه ای دردار نگهداری کنید.

قبل از مصرف تاهینی را با قاشق هم بزنید تا یکدست شود سپس استفاده نمایید.

سس تاهینی یا سس کنجد
مواد لازم سس تاهینی یا سس کنجد

 
ارده     4 قاشق غذاخوری
 سیر     2 حبه
آبلیمو     6 قاشق چایخوری
 روغن ترجیحا زیتون     3 قاشق چایخوری
آب ولرم     4 قاشق چایخوری
نمک     بر اساس ذائقه

 
طرز تهیه سس تاهینی یا سس کنجد

هرچه با کیفیت تر باشد تاهینی خوشمزه تر میشود.

سس تاهینی به عنوان سس ساندویچ شاورما و سس فلافل ، سیب زمینی سرخ کرده یا انواع سالاد طرفداران زیادی دارد. شما می توانید از سس تاهینی یا سس کنجد به جای سس مایونز استفاده کنید.

سیر را ساطوری کنید یا این که بکوبید تا له شود.

ارده ،سیر، آبلیمو و روغن زیتون را مخلوط کنید.

میتوانید مواد را در غذاساز ریخته و حین هم زدن، کم کم آب به آن اضافه کنید تا به غلظت سس مایونز برسد.

در انتها متناسب با ذائقه خودتان نمک اضافه کنید.

در صورتی که میخواهید سس ترش تر باشد به خصوص اگر بخواهید با فلافل استفاده کنید میتوانید مقدار آبلیمو را تا 50 درصد اضافه کنید.
 
خواص تاهینی یا ارده کنجد

تاهینی یک ماده غذایی بسیار مفید و مغذی است ،  مهم ترین خواص تاهینی عبارتند از:

 

منبع آنتی اکسیدان: تاهینی حاوی آنتی اکسدان لیگنان است که مانع از آسیب رادیکال های آزاد به بدن می شود. این آنتی اکسیدان بر اساس تحقیقات انجام شده مانع از سرطان و اسیب های کبدی می شود.

کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها: مصرف تاهینی احتمال ابتلا به بیماری هایی از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را کاهش داده و سطح کلسترول و تری گلیسرید خون را پایین می آورد.

مطالعه ای که روی 50 انجام شد نشان داد که مصرف روزانه 3 قاشق غذاخوری کنجد معادل 40 گرم ، سطح کلسترول خون را کاهش میدهد.

مطالعه 6 هفته ای دیگری که روی 41 نفر انجام شد نشان داد که مصرف 2 قاشق غذاخوری تاهینی معادل 28 گرم ، باعث کاهش سطح تری گلیسرید خون می شود.

 

خواص ضد باکتری: در مطالعه ای که روی عصاره دانه کنجد انجام شد محققان دریافتند که این عصاره در برابر 77 درصد از باکتری های مقاوم به دارو موثر است و در آزمایشی که روی موش ها انجام شد مشخص شد که روغن کنجد به بهبو زخم ها کمک میکند.

 

خواص ضد التهابی: مصرف کننجد میتواند التهاب و درد مربتط با بیماری های ریوی و آرتریت روماتوئید را کاهش دهد. سزامین موجود در کنجد به عنوان درمان بالقوه آسم شناخته می شود که به دلیل التهاب مجاری تنفسی ایجاد می شود.

 

تقویت سیستم عصبی مرکزی: ترکیبات فعال موجود در تاهینی سالمت مغز را بهبود داده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد و مانع از تشکیل پلاک های بتاآمیلوئید در مغز و در نتیجه بیماری آلزایمر شود.

آنتی اکسیدان های کنجد مضرات سمی آلومینیم در مغز را کاهی می دهد.

ارزش غذایی تاهینی یا ارده کنجد

تاهینی بسیار پرچرب ، پرکالری و مغذی است.

تاهینی سرشار از فسفر و منگنز است  که نقش مهمی در سلامت استخوان ها به خصوص در سنین رشد دارد.

سرشار از ویتامین B1 و B6 است که نقش مهمی در تامین انرژی بدن دارند.

50 درصد چربی موجود در ارده اسیدهای چرب تک اشباع نشده است که خواص ضد التهابی داشته و مانع از بروز بیماری های مزمن می شود.

 1 قاشق غذاخوری تاهینی ( 15 گرم ) حاوی مواد مغذی زیر است :

 
کالری     90 کالری
پروتئین     3 گرم
چربی      8 گرم
کربوهیدرات     3 گرم
فیبر     1 گرم
تیامین       13٪ DV
ویتامین B6     11٪ DV
فسفر     11٪ DV
منگنز      11٪ DV

* DV : مقدار مورد نیاز روزانه

منبع: بيتوته

بازنشر: بخش آشپزي مجله ياس تنها

توجه : کپي برداري از اين مطلب با ذکر نام و آدرس سايت مجاز است.

مطالب مرتبط با پست جاري