چگونه اعتماد به نفس داشته باشم؟ / بالا بردن اعتماد به نفس

مجله ياس تنها شامل مطالب آشپزي،زناشويي،پزشکي،کودک،بارداري مي باشد

چگونه اعتماد به نفس داشته باشم؟ / بالا بردن اعتماد به نفس

چگونه اعتماد به نفس داشته باشم؟

سبک زندگي : پايين بودن و نداشتن اعتماد به نفس مي تواند تاثير بسيار بدي بر زندگي انسان بگذارد و جلوي پيشرفت را مي گيرد پس بهتر است به فکر بالا بردن اعتماد به نفس خود باشيد

مجله ياس تنها : سبک زندگي

* مزایای اعتماد به نفس بالا

یادتان باشد که اعتماد به نفس مزایای زیادی دارد. از زندگی شخصی گرفته تا کار و رابطه هایمان همه و همه تحت تاثیر کیفیت اعتماد به نفس ماست. قبل از پاسخ به سوال چطور اعتماد به نفس داشته باشیم؟ در این قسمت به چند مورد از مزایای اعتماد به نفس اشاره میکنم.

* عملکرد بهتر

نکته طلایی اینجاست! به جای صرف وقت و انرژی تان بر روی افکار منفی، به جای نگرانی برای این موضوع که به اندازه کافی خوب نیستید، بر هدفتان تمرکز کنید و از این وقت و انرژی برای تلاش کردن استفاده کنید. با این روش به صورت اتوماتیک برآیند بهتری در کارتان خواهید داشت و البته اعتماد به نفستان هم خود به خود بالاتر می رود.

* روابط سالم

اعتماد به نفس نه تنها حس شما در مورد خودتان را تغییر میدهد، بلکه کیفیت روابطتان، درکتان از طرف مقابل و نحوه دوست داشتنتان را هم تحت تاثیر قرار میدهد. علاوه بر این اعتماد به نفس موجب می شود خیلی راحت تر رابطه ای را که مستحقش نیستید ترک کنید.
جرات تجربه های جدید

وفقتی به خودتان ایمان داشته باشید، دیگر ترسی از امتحان ناشناخته ها در کار نخواهد بود. فرقی نمیکند در حال مصاحبه برای ترفیع رتبه باشید یا ثبت نام برای کلاس آشپزی! اعتماد به خودتان و تواناهایی تان هر کاری را برای شما آسان میکند.

* سر سختی

هر چه اعتماد به نفستان بالاتر باشد، منعطف تر و در عین حال سر سخت تر خواهید بود. در نگاه اول این دو کلمه و ترکیبشان کنار هم خنده دار به نظر می رسد. اما با اعتماد به نفس بالا می توان در مواجهه با چالش ها بهترین واکنش ها را نشان داد. شاید لازم باشد گاهی در برابر چالش ها سر سختی کنید. شاید هم لازم باشد در برابر بعضی چالش های زندگی تان انعطاف نشان دهید. اعتماد به نفس ارمغانی است که در عین حال سرسختی و منعطف بودن را برایتان فراهم میکند.

* چطور اعتماد به نفس داشته باشیم؟ روش های افزایش اعتماد به نفس

خوشبختانه برای بالا بردن اعتماد به نفس راه های زیادی هست. پس اگر از جمله کسانی هستید که در مورد یک مسئله خاص یا حتی در تمام موارد زندگی تان از کمبود اعتماد به نفس رنج میبرید در ادامه با ما همراه باشید. در این متن 6 راهکار اساسی برای بالا بردن اعتماد بنفس را به شما معرفی خواهم کرد.

* از مقایسه کردن خودتان با دیگران دست بردارید

فرقی ندارد قیافه خودتان را در فیس بوک با دوستان مقایسه میکنید یا حقوقتان را را با همکارتان. مقایسه کردن از بیخ و بن ممنوع است. تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده و ثابت شده که حسادت ارتباط مستقیمی با حس شما در مورد خودتان دارد. کسی که خودش را با دیگران مقایسه میکند قربانی حسادت است. حسادت انگلی است که هر چه بیشتر درگیرش شوید بیشتر آسیب خواهید دید. پس برای سلامت و اعتماد به نفستان هم که شده دست از مقایسه خودتان با دیگران دست بردارید. اگر هم گاها این فکر و خیال ها به سرتان زد به نقاط قوتی که در زندگی تان دارید تکیه کنید. در عین حال میتوانید یک یادداشت روزانه از ویژگی های مثبتتان تهیه کنید و هر بار با مرورشان به خودتان قوت قلب بدهید.

* رابطه با آدم های مثبت نگر

حواستان به دوستانتان و حسی که در شما ایجاد میکنند باشد. آیا این دوستانتان حس و حالتان را خوب میکنند؟ یا نه! فقط موجب ناراحتی و غم و غصه هستند. دائم قضاوتتان میکنند یا همان جور که هستید دوستتان دارند؟ یادتان باشد که آدم هایی که با آنها ارتباط دارید بیشتر از آنچه تصورش را می کنید در شکل گیری افکار و ایده هایتان در مورد خودتان نقش دارند. پس اگر پس از ارتباط با شخص خاصی حس بدی در مورد خودتان دارید فقط خداحفظی کنید و پشت سرتان را هم نگاه نکنید.

* مراقب بدنتان باشید

دوست داشتن خودتان بدون اهمیت دادن به بدنتان معنایی ندارد. پس اگر مراقب بدنتان باشید خود به خود افکار مثبتی در مورد بدن و روانتان به سراغتان میایند و در این صورت اعتماد به نفستان هم بالا می رود. در این قسمت به نکاتی در مورد مراقبت از بدنتان اشاره میکنم. با رعایت این نکات اعتماد به نفس بالاتری خواهید داشت.

* رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی سالم نه تنها سلامت جسممان را تامین میکند بلکه اعتماد به نفس را هم بالا می برد. وقتی غذاهای سالمی به بدتان می رسانید، سالم تر و پر انرژی تر خواهید بود. ثمره این دو فاکتور هم داشتن اعتماد به نفس بالاتر خواهد بود.

* ورزش کردن

ورزش کردن اعتماد به نفس را بالا می برد. تحقیقات متعددی در این مورد انجام شده و ثابت شده که ورزش مکرر تفکر انسان در مورد خودش را بهبود می بخشد. اینکه در مورد خودتان زیبا تر فکر کنید یعنی بالا رفتن اعتماد به نفس.

* مدیتیشن

مدیتیشن تنها ریلکس کردن ذهن و بدن نیست. این ورزش از راه های زیادی موجب بالا رفتن اعتماد به نفس هم می شود. مثلا کمک میکند تا خود واقعی تان را بشناسید و با وجود تمام کاستی ها دوستش داشته باشید. مدیتیشن کمک میکند تا مکالمات منفی درون ذهنتان را کم کنید، و از هر چیزی که حس منفی به شما می دهد فاصله بگیرید. همین نکات ریز در کنار هم اعتماد به نفستان را بالا می برند.

* خوابیدن

همانطور که بد خواب شدن بر روان و جسم تاثیر منفی دارد، خوب خوابیدن تاثیرات مثبتی دارد و یکی از این تاثیرات در بالا رفتن اعتماد به نفس است. خواب خوب موجب مثبت نگری شده و از این راه عزت نفستان را بالا می برد.

* با خودتان مهربان باشید

یادتان باشد! اعتماد به نفس ثمره دوست داشتن خودتان است. البته نباید این نکته را فراموش کرد که دوست داشتن خود یعنی اهمیت دادن به خودمان با همه کمی ها و کاستی ها که با خود شیفتگی فرق دارد . پس نه فقط در روزهای خوشی بلکه در کمبود ها و کاستی ها، شکست ها و تلخی ها هم خودتان را دوست داشته باشید. شاید در این صورت کنار آمدن با چالش های زندگی هم برایتان آسان تر شود. البته در تحقیقات هم ثابت شده که دوست داشتن خودتان موجب بالا رفتن اعتماد به نفس می شود . . پس دفعه بعدی که در یک چالش گیر افتادید، حس کردید کافی نیستید و به اندازه کافی زمان ندارید، فقط و فقط خودتان را دوست داشته باشید. به خودتان زمان بدهید و با ملایمت از این چالش هم عبور کنید.

* تمرین کنید تا گفت و گوی درونی مثبت تری داشته باشید!

مثبت فکر کردن موجب گفت گوهای مثبت درون ذهنتان می شود. این گفت و گوهای مثبت در نهایت موجب می شوند اعتماد به نفستان بالا رفته و شکتان در مورد خودتان از بین برود. باور کنید که چالش های زندگی تان با این روش خیلی زود از بین می روند. درست آن روی سکه گفت و گوهای منفی درون ذهنتان هستند. این گفت و گوها توانایی هایتان را محدود میکنند. “نمی توانم” ، “فرصتش را ندارم” و ” از پسش بر نمیایم” های زندگی تان را حذف کنید تا ناممکن ها ممکن شوند.

پس دفعه بعدی که در جلسه کاری خواستید حرف بزنید و ذهنتان سرکوبتان کرد با خودتان بگویید که “می توانید”. به خودتان بگویید توانایی اش را دارید تا نتیجه اش را ببینید. در این قسمت به نکاتی در مورد از بین بردن این گفت و گوهای منفی اشاره میکنم.

اول اینکه به جای گفتن “از پسش بر نمیایم”و “غیر ممکن است” بگویید “من میتوانم” یا “امتحان کردنش که ضرری ندارد”.

دوم اینکه به جای گفتن ” من از پس هیچ کاری بر نمیایم” بگویید ” دفعه بعدی بیشتر تلاش میکنم” یا “حداقل تجربه ای جدید داشتم و چیزی یاد گرفتم”.

سوم اینکه یه جای استفاده از کلماتی مانند “تنفر” از ” دوست نداشتن” استفاده کنید که بار منفی کمتری دارند.

* با ترس هایتان رو به رو شوید.

دست از ترسیدن بردارید. اگر کسی را دوست دارید خب بیانش کنید. اگر در پی ترفیع رتبه هستید اقدام کنید. یادتان باشد که بهترین راه برای بالا بردن اعتماد به نفس رو به رو شدن با ترس هایتان است. شاید علت وجود چنین ترسهایی کمبود اعتماد به نفس باشد. شاید می ترسید که به اندازه کافی خوب نباشید. بهترین راه امتخان کردنش است. خجالت و ترس را کنار بگذارید تا بفهمید بالاخره چه خواهد شد! در بدترین حالت تجربه ای جدید خواهید داشت و یاد میگیرید که کمی عصبی شدن و چند اشتباه ساده آنقدر ها که به نظر میاید هم بد نیست. هر بار که قدمی به سمت ترس هایتان بردارید قوی تر می شوید. هر بار اعتماد به نفستان بالاتر می رود و البته هر بار نتیجه کارتان مثبت تر خواهد شد!

منبع: وارونه

توجه : کپي برداري از اين مطلب با ذکر نام و آدرس سايت مجاز است.

مطالب مرتبط با پست جاري